کد مطلب:193322 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:108

چرا اموات به دنیا بازنمی گردند تا به زندگان خبر بدهند؟
زندیق به امام صادق - علیه السلام - عرض كرد: چه خوب بود اگر خدا در هر صد سال مردگانی را زنده می نمود، تا بیایند و ما از آنها درباره ی گذشتگان سؤال می نمودیم كه چه سرنوشتی پیدا كردند؟ و پس از مرگ چه دیدند؟ و با آنها چه كردند؟ تا انسانها به طور یقین كار كنند و دست به عمل بزنند و بدین طریق شك از بین می رفت، و تردید از دلها زدوده می شد.

حضرت فرمود: این سخنان كسانی است كه سخن انبیاء و فرستادگان الهی را تكذیب كرده اند و به آنچه از ناحیه ی خدا آوردند تصدیق نكردند و گفتند: خدا در كتابش بر زبان انبیاء از حال ما خبر داده است.

آیا كسی از خدا و فرستادگانش راستگوتر یافت می شود؟

و به تحقیق بسیاری از مردگان به دنیا مراجعت كردند، و زنده شدند، مانند اصحاب كهف كه خداوند سیصد و نه سال آنها را میراند سپس آنها را در زمان و عصر قومی زنده كرد، كه روز قیامت را انكار كردند تا دلایل آنها را باطل كند، و حجت خود را بر آنها تمام نماید، و قدرت و توانایی خود را به آنها نشان بدهد، و بدانند كه رستاخیز و قیامت حق است.

و خداوند ارمیای پیامبر را كه شاهد خراب شدن بیت المقدس و اطراف آن را توسط هجوم بخت النصر بود و گفت: چه وقت خدا این مرده ها را زنده می كند، میراند و صد سال در حال مرگ نگاهش داشت سپس او را زنده كرد، و او شاهد بود چگونه اعضای او بهم می پیوندند، و گوشت استخوان را می پوشاند و مفاصل و رگهایش به هم وصل می شوند.

و هنگامی كه نشست فرمود: من می دانم كه خداوند بر همه چیز توانا است.

و خداوند افرادی را كه از وطنشان جهت فرار از طاعون خارج شده بودند و عددشان قابل شمارش نیست، خدا آنها را میراند، و مدت طولانی در حالت مرگ بودند، تا اینكه استخوانهای آن پوسیده، و مفاصل آنها از هم جدا شد، و



[ صفحه 340]



خاك شدند.

سپس خداوند متعال در زمانی كه خود دوست داشت كه خلقش قدرت او را ببینند پیامبری را برانگیخت كه نامش حزقیل بود، و آنان را صدا زد، پس بدنهای آنها مجددا جمع شد، و اجزاء آنها به هم پیوست، و ارواح آنها به آن بدنها بازگشت، و همگی برخواستند مانند روزی كه مردند حتی یك نفر از آنها در حال مرگ باقی نماند، و پس از آن مدتی طولانی زنده ماندند.

و خداوند قومی كه با حضرت موسی خارج شدند میراند هنگامی كه برای مناجات با خدا رفت و آنها گفتند: خدا را به رأی العین به ما نشان بده، خدا آنها را میراند، و سپس زنده كرد. [1] .


[1] بحارالأنوار: ج 10 ص 175.